Sposób handlu w oparciu profil rynku (market profile) jest jedną z bardziej znanych i prostszych strategii handlu na giełdzie. Prezentuje też dużą skuteczność, dlatego warto ją poznać. Do inwestowania w oparciu o tę strategię będziesz potrzebować 15-minutowego wykresu świecowego oraz narzędzia o nazwie Market Profile. Jest ono histogramem, który pokazuje zachowanie się ceny w ciągu jednej sesji (albo doby). Finalnie na wykres naniesiesz też średnią wykładniczą, żeby mieć wgląd w aktualną tendencję rynkową. Poniżej dowiesz się, jak otworzysz i zamkniesz pozycje wedle tej strategii.
Market Profile — jak wejść w pozycję?
W narzędzi market profile liczy się kilak kwestii. Pierwszą z nich jest obszar zaznaczony czerwonym prostokątem, który wskazuje, gdzie cena aktywów znajdowała się przez ponad 70% czasu. Nazywa się on Value Area, a jego szczyt to Value Area High. Adekwatnie dolna granica to Value Area Low. Ponadto każde wybrzuszenie wskazane przez market profile zaznacza obszary, w których cena się konsolidowała. Zaś zwężenia są wskazują na punkty wsparcia i oporu, czyli najważniejsze dla ciebie informacje.
Aby zająć pozycję długą, trend musi być rosnący, a wykres ceny musi znajdować się powyżej średniej wykładniczej (EMA). Wchodzisz na rynek wtedy, gdy kurs dosięga poziomu wsparcia lub gdy wyraźnie przebija poziom oporu.
W przypadku pozycji krótkiej, adekwatnie, EMA musi wskazywać na trend spadkowy a wykres cen musi znajdować się pod średnią. Pozycję zajmujesz w momencie, gdy kurs zbliża się do poziomu oporu lub gdy zostanie przebite wsparcie.
Aby dowiedzieć się więcej o samym rachunku CFD, sprawdź także stronę Saxo.
Market Profile — zamknięcie pozycji
Nawet najlepszy moment wejścia na pozycję nie przyniesie sukcesów, jeśli nie zamkniesz jej w odpowiedniej chwili. Jeśli chodzi o zlecenie obronne (Stop Loss), w przypadku kupna instrumentu finansowego ustawiasz je poniżej wsparcia wyznaczonego przez market profile. Zaś w przypadku sprzedaży aktywów robisz to powyżej linii oporu.
Równie ważne jest odpowiednie ustawienie granicy Take Profit. Jeśli zajmujesz pozycję długą, zrób to w miejscu linii oporu, jeśli zaś krótką — w okolicach najbliższej linii wsparcia.
Czasem pojawiają się problemy z wyznaczeniem tych granic. Szczególnie w przypadku, gdy cena przebiła się przez linię wsparcia lub oporu dla aktualnej sesji. W takim wypadku wyznacz poziom docelowy. Zrobisz to przy wykorzystaniu danych na temat wsparcia i oporu z poprzednich sesji giełdowych.
Jak widać, nie jest to trudne. Trochę praktyki i korzystanie z market profile stanie się dla ciebie całkowicie intuicyjne.